Het voormalige Dijkzigt ziekenhuis was één van de eerste gebouwen in Rotterdam die profiteerden van het gemeenteraadsbesluit een bepaald percentage van de bouwsom te besteden aan kunstzinnige verfraaiing. Toen het verstrekken van opdrachten voor Dijkzigt ter sprake kwam, drong een aantal gemeenteraadslieden erop aan dat de kunstwerken niet alleen begrijpelijk moesten zijn voor de Commissie Kunstzaken, maar ook voor de gewone Rotterdammer. Met andere woorden, geen modernistische experimenten. Aan dit verzoek is met dit beeld zeker voldaan. Op 16 maart 1961 ging de gemeenteraad akkoord met de aankoop van De barmhartige Samaritaan. Eindeloos werd vergaderd over de hoogte van de sokkel, die met zijn vijf meter véél te hoog zou zijn. Raadsleden vonden dat het beeld ‘zó verheven’ werd, dat het Bijbelse ideaal voor de ‘gewone man onbereikbaar zou worden’. De onthulling van de sculptuur van Han Wezelaar op 3 juli 1964 markeerde de slotfase van de bouw van het Dijkzigt ziekenhuis. Tijdens de bouwwerkzaamheden aan het Erasmus MC en het Dijkzigt ziekenhuis belandde het werk tijdelijk in de opslag. Voor Uproot Rotterdam werd het werk uit het depot gehaald en kwam het werk op het Museumpark te staan. Na Uproot Rotterdam is De barmhartige Samaritaan geplaatst aan de zuidzijde van het Erasmus MC, achter het Natuurhistorisch Museum.
Han Wezelaar (1901 – 1984) was een belangrijke Nederlandse beeldhouwer. Hij was de eerste Nederlandse leerling van Ossip Zadkine in Parijs en organiseerde de eerste Rodin-tentoonstelling in Nederland. Later raakte hij geïnspireerd door Aristide Maillol en introduceerde terug in Nederland in de jaren dertig moderne ontwikkelingen. Hij heeft daarmee een grote rol gespeeld in de Nederlandse kunstgeschiedenis.
Het voormalige Dijkzigt ziekenhuis was één van de eerste gebouwen in Rotterdam die profiteerden van het gemeenteraadsbesluit een bepaald percentage van de bouwsom te besteden aan kunstzinnige verfraaiing. Toen het verstrekken van opdrachten voor Dijkzigt ter sprake kwam, drong een aantal gemeenteraadslieden erop aan dat de kunstwerken niet alleen begrijpelijk moesten zijn voor de Commissie Kunstzaken, maar ook voor de gewone Rotterdammer. Met andere woorden, geen modernistische experimenten. Aan dit verzoek is met dit beeld zeker voldaan. Op 16 maart 1961 ging de gemeenteraad akkoord met de aankoop van De barmhartige Samaritaan. Eindeloos werd vergaderd over de hoogte van de sokkel, die met zijn vijf meter véél te hoog zou zijn. Raadsleden vonden dat het beeld ‘zó verheven’ werd, dat het Bijbelse ideaal voor de ‘gewone man onbereikbaar zou worden’. De onthulling van de sculptuur van Han Wezelaar op 3 juli 1964 markeerde de slotfase van de bouw van het Dijkzigt ziekenhuis. Tijdens de bouwwerkzaamheden aan het Erasmus MC en het Dijkzigt ziekenhuis belandde het werk tijdelijk in de opslag. Voor Uproot Rotterdam werd het werk uit het depot gehaald en kwam het werk op het Museumpark te staan. Na Uproot Rotterdam is De barmhartige Samaritaan geplaatst aan de zuidzijde van het Erasmus MC, achter het Natuurhistorisch Museum.
Han Wezelaar (1901 – 1984) was een belangrijke Nederlandse beeldhouwer. Hij was de eerste Nederlandse leerling van Ossip Zadkine in Parijs en organiseerde de eerste Rodin-tentoonstelling in Nederland. Later raakte hij geïnspireerd door Aristide Maillol en introduceerde terug in Nederland in de jaren dertig moderne ontwikkelingen. Hij heeft daarmee een grote rol gespeeld in de Nederlandse kunstgeschiedenis.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo